El FITAG (Festival Internacional de Teatre Amateur de Girona), que tindrà lloc del 27 al 31 d’agost a Girona amb el lema «Clima FITAG», acull la diversitat en totes les seves formes, amb la qual cosa converteix Girona en l’epicentre de la pluralitat.
El lema s’inspira en el concepte clima, com a definidor de l’ambient teatral que el festival aporta a la ciutat de Girona des de fa vint-i-quatre edicions, i per les condicions de refugi climàtic teatral a finals d’agost que representen alguns dels espais habilitats.
En aquesta vint-i-quatrena edició, amb l’objectiu de fomentar l’intercanvi cultural i artístic, el festival ofereix una plataforma per a companyies de tot el món que volen mostrar el seu treball i compartir experiències. Al FITAG es podran veure representacions de vint companyies, entre les quals destaquen agrupacions internacionals com les de l’Alguer i altres ciutats d’Itàlia, Ucraïna, Algèria, Polònia i Tiznit (Marroc), així com companyies de la Península (València, País Basc, Madrid, Castella – la Manxa i Navarra) i companyies catalanes i gironines. Així doncs, en aquesta etapa, l’equip del FITAG d’enguany es consolida amb una edició organitzada amb més traça i experiència.
El FITAG és un festival ric en gèneres. La comèdia hi continua com a instrument de denúncia i també, evidentment, com a pur entreteniment, i enguany per primer cop el públic gaudirà de formes d’expressió teatral com la improvisació teatral, espectacles en llengua berber o algueresa, i una representació commovedora, a càrrec d’un elenc format exclusivament per actors en situació de discapacitat intel·lectual. A més a més, es mantenen les propostes de teatre infantil i teatre de carrer.
Com a novetat s’han afegit localitzacions a les existents, d’acord amb el lema «Clima FITAG». Es tracta de tres espais nous i emblemàtics de Girona: el refugi antiaeri, El Foment i —convé destacar-lo— l’aparcament SABA de la plaça de l’Hospital de Santa Caterina, tots adequats com a refugis teatrals climàtics.
També s’ha eixamplat la relació amb els municipis participants, obrint un espai de diàleg i debat entre l’oficina artística i els programadors locals per tal d’afinar al màxim l’oferta FITAG amb les preferències de cada poble i cada públic.
Diversitat en tots els formats
Aquest any el festival acull la diversitat en la seva pluralitat. Per començar, amb la companyia Ezeza Gunok i l’obra Exácticamente diversa, en la qual participen vint-i-dos actors i actrius amb diversitat funcional per representar una comèdia d’allò més extraordinària.
També s’abraça la interculturalitat amb l’obra Al Motahem, de la companyia La Scène d’Or, que prové de la ciutat de Sidi Bel Abbès, situada a Algèria.
Així mateix, es té en compte l’accessibilitat de tot tipus —la motriu, la cultural, la visual, l’auditiva—, per donar resposta a qualsevol tipus de funcionalitat.
Aquesta edició del FITAG, la segona, disposa d’un servei de sobretitulació d’espectacles per tal que el públic internacional pugui escoltar la llengua catalana i entendre-la bo i llegint-ne el significat i, viceversa, que el públic local pugui escoltar i comprendre obres en idiomes poc comuns.
Visibilització i solidaritat
L’espectacle inaugural anirà a càrrec del grup de teatre-dansa de la Universitat de Zaporíjia, un acte de solidaritat amb una de les regions més castigades per la invasió russa d’Ucraïna.
Donem valor a la cultura ucraïnesa amb la companyia Educational Theatre of Zaporizhzhia National University i l’obra The Viy, creada a partir de l’obra homònima de Nikolai Gogol, un gran autor, representatiu del realisme crític i dels primers a utilitzar la tècnica del grotesc.
També volem donar veu i solidaritzar-nos amb els naufragis del Mediterrani, i ho fem amb l’obra Gli altri, de la companyia italiana QU.EM. Quintelemento, que ens parla sobre l’atemporalitat i la realitat distorsionada en un espectacle de videoteatre.
El FITAG és sensible a problemàtiques socials com els abusos sexuals en l’àmbit de la formació teatral, els abusos del poder judicial, altres formes d’opressió de la dona i el drama de la immigració al Mediterrani, entre d’altres.
D’una banda, podrem veure com es tracta la salut mental en l’obra La estela de Estela, de la companyia Vocingleando, a partir d’una comèdia. I, de l’altra, donarem visibilitat als abusos de poder i les conseqüències que té, amb l’obra valenciana Una carretera sense arbres, de la companyia Lluna Plena Teatre.
Varietat lingüística
Per primer cop en totes les edicions del festival, podrem escoltar dues parles mai sentides abans en cap obra del FITAG.
La primera és un dialecte del català, l’alguerès, en una companyia provinent de l’Alguer, ciutat de Sardenya, en què l’actriu Elisabetta Dettori farà un monòleg titulat Un amor de monja, escrit per Massimiliano Fois. Tenir una obra en una parla tan extraordinària és una cosa que ens eixampla com a cultura.
La segona, en una aposta per les llengües minoritzades, no hegemòniques, és el berber, un idioma procedent d’ètnies autòctones del Nord d’Àfrica. L’obra es titula Shadows i serà interpretada per la Dramatic Company for Artistic Creation, provinent de Tiznit, ciutat situada a la costa oest del Marroc.
A part d’aquestes dues innovacions, el festival comptarà amb obres representades en altres llengües com l’àrab, l’italià i el castellà, i amb més del 50 % de les obres participants interpretades en una variant dialectal del català.
Memòria històrica
Avui no dormo als teus braços és una obra de memòria històrica representada per un elenc jove, que honorifica el record d’Anna Maria Martínez Seguí, una dona avançada als seus temps i que, per culpa dels cànons i el sistema, es va haver de refugiar en l’oblit. L’obra és executada per la companyia Delit Teatre i interpretada per joves conscienciats amb la història que va viure el nostre país.
Les tres «i»: espectacles infantils, espectacles de carrer itinerants i espectacles d’imporvisació
El FITAG 2024 es caracteritza per una oferta artística variada. Volem que tota mena de públic hi trobi el seu lloc, i és per això que també comptem amb espectacles infantils, espectacles de carrer itinerants i espectacles d’improvisació. Les obres infantils captiven els més petits amb històries màgiques i personatges encantadors, i els fomenten la creativitat i l’amor pel teatre. Les representacions de carrer itinerants porten l’art escènic a cada racó de Girona i creen experiències úniques i accessibles per a tots els públics en espais oberts. Finalment, les actuacions d’improvisació ofereixen moments d’espontaneïtat i interacció amb el públic, demostrant la destresa i versatilitat dels actors.
Aquestes tres categories asseguren que hi hagi espectacles per a tothom i reafirmen el compromís del FITAG amb la diversitat i la inclusió en totes les formes.
Refugis climàtics
Aquest any el FITAG introdueix una novetat emocionant alineada amb la temàtica del clima: «Clima FITAG, refugis climàtics». D’acord amb aquesta premissa, hem incorporat al conjunt d’espais tres localitzacions noves que enriquiran l’experiència dels espectadors. Així mateix, mantenim l’espai de l’auditori Viader, que en altres edicions ja s’havia utilitzat i que aquest any es transformarà perquè pugui convertir-se en un refugi climàtic.
Aquests espais no només oferiran escenaris únics per a les representacions, sinó que també es convertiran en un espai segur i d’ambient refrigerat per tal que cada grup pugui dur a terme la seva obra sense cap complicació relacionada amb el clima. Aquests llocs són indrets que es mantenen refrigerats gràcies als materials utilitzats a l’hora de construir-los o la mateixa ubicació. En aquests espais, doncs, a part de protegir l’equip del clima, s’aconsegueix estalviar energia, ja que no s’hi necessita cap mena d’equipament refrigerant.
Destaquem la importància de protegir tant el nostre entorn com la comunitat. Així doncs, aquesta iniciativa busca conscienciar la ciutadania sobre els reptes climàtics actuals i la necessitat d’adaptar-nos-hi i trobar-hi solucions creatives i resilients.
Organitza
Coordina
Amb la col·laboració de
La reserva d’entrada assegura la plaça fins a 10 minuts abans de l’inici de la funció. A partir d’aquest moment s’obren les portes al públic sense reserva i per ordre d’arribada.